twitter

Assalamulaikum semua...salam hujung minggu...lama bersawang blog abam ni...bukan abam tak nak update cuma abam malas nak menaip...kalau dh dtg penyakit malas tu tau2 je la...sebulan tak buka blog pun tak pa...tapi rasanya belum cukup sebulan lg blog abam ni...hehehehe..
Hari ni abam nk share sikit kisah sedih abam yg 'hilang' semuanya...bukan abam nk mintak simpati @ perhatian cuma abam nk share saja..lgpun abam dh tak da tempat nk berkongsi cerita...blog abam je la tempat abam meluahkan isi hati abam...baru hari ni abam ada sikit kekuatan & kerajinan utk menaip di sini...semoga menjadi ikhtibar & teladan buat semua...jgn jadi mcm abam...
Pernah dengar tak ungkapan 'Friendship Last Forever'???? @ pun 'Kawan Hingga Jannah'??? dua ayat ni selalu di ucap tatkala kita mempunyai sahabat yg saling memahami & mengerti diri kita...ayat tu juga sering merujuk kepada hubungan yg sekian lama terjalin & kekal hingga ke hari ini...percayakah anda dengan ungkapan tersebut??? kalau anda bertanyakan pd abam, jawapanya ialah 'Ya'...abam percaya hubungan hingga ke akhir hayat...tu yg abam nak dari dulu...ada kawan2 yg selalu ada bila kita susah & senang...selalu berkongsi sedih & gembira...menerima kita seadanya...sama2 menjaga aib masing2...gila2 mcm org tak betol...hahaha...abam tak mintak apa2 pun cukup la ada teman2 abam yg akan sedekahkan Al-Fatihah serta doa ketika abam dah tak ada nanti...mmg abam berharap akan ada teman sebegitu dlm hidup abam...abam pernah merasai saat2 manis itu...abam ingatkan hubungan tu akan kekal sampai bila2 & mungkin akan jadi kenangan terindah dlm hidup abam...tapi sayang...hujan di tengah hari...sekelip mata semuanya 'hilang' & 'hancur'...tak siapa sangka semua ni boleh terjadi...hhhhmmmm...
Kalau nk dihitung bukan baru semalam kenal...more less pun rasanya ada dekat 20 tahun @  pun lebih dari itu...sejak sekolah rendah...naik ke menengah rendah sama2...p pulak ke menengah tinggi...sampai la ke umur2 mcm ni...bukan sikit kenangan yg tercipta...telalu banyak onak duri yg kami telah lalui bersama tapi sayang semuanya musnah dlm sekelip mata dek kerana tajamnya kata2...org cakap lidah tak bertulang tapi tajamnya melebihi bilah pedang...sekali terhiris pasti berdarah...mungkin ada yg kata, biasa la kawan2...usik2 manja...bergurau senda...tak payah la nk sentap bagai...kata "Best Friends'...
Yer abam mengaku tu semua boleh settle...boleh tak ambik hati tapi biar la kena tempat...biar kena gaya...bukan bermakna dh kenal lebih 20 tahun , 50 tahun hatta 100 tahun sekali pun kita boleh berkata ikut sesuka hati...ingat yg kawan2 kita juga ada perasaan...bila dh kenal lama, kita sepatutnya kenal luar dalam kawan2 kita...kita tahu apa yg dia minat...apa yg dia tak suka...bukan hentam 'kromo' ja...jangan pula di depan kata lain kat belakang ungkit semua benda...walaupun sekadar bergurau tapi kita fikir tak apa yg kawan kita rasa???mungkin tak tunjuk secara depan tapi kita boleh agak...kita boleh tahu...kita boleh rasa...bukan baru semalam kenal...bukan sehari dua...mustahil tak boleh faham @ tahu hati kawan kita...jika betol tak tahu, maknanya kita tak pernah kenal kawan kita tu sejujur-jujurnya...sila betolkan kalau abam silap...
Mungkin rasa ni disebabkan faktor usia...semakin menginjak usia, semakin sensitif, semakin mudah berkecil hati....hhhmmmm...abam tak boleh nak kata apa...abam bukan muda lagi...kalau kita asyik nk jaga hati org tapi hati kita sendiri terluka lebih baik abam menyendiri...sekurang2nya abam tahu nak jaga hati abam sendiri...huhuhuhu...
Jujur abam cakap dh almost 2 bulan abam hidup tanpa teman2 rapat abam...mmg payah sbb kami terlalu rapat tapi abam cuba...abam tak mahu terlalu fikirkan...biar la abam mengundur diri dari kumpulan tu...mungkin tu jalan terbaik...mungkin ni juga takdir yg dh tertulis utk hidup abam...hidup tanpa teman2 baik...tanpa sahabat ke jannah...abam cuba belajar terima hakikat walaupun pedih...biar la abam rawat luka hati abam ni...biar sampai sembuh...berapa lama tu abam tak boleh nk kata...org2 mcm abam ni sgt sensitif...sekali abam terluka, parut tu masih ada...nak2 pulak yg menghirisnya teman2 rapat abam...org2 yg abam sangka boleh terima baik buruk diri abam...org yg tahu siapa abam...tak akan mengukit apa pun tentang abam...tapi rupanya tidak...abam salah tafsir...salah sangka...hhmmmm...
So ada baiknya abam teruskan hidup abam sendiri...pada yg mengenali abam, maafkan diri abam yg tak sempurna ni...halalkan makan minum abam...maaf jika abam pernah berkelakuan melampaui batas sepanjang perkenalan kita...terima kasih kerana pernah hadir menceriakan hidup abam...buat masa ni biarkan abam macam ni...biar masa yg tentukan semuanya...
REDHA as it is....


19 February 2017 | 0 KoMeN |