twitter

Assalamualaikum...sebelum tutup tahun 2016 baik aku update blog aku...byk sgt dh pending ni...alasan paling klise ialah busy keja...hahahaha...
Betoi laaaaaaa....aku memang busy tahap gaban...


13 Nov 2016 yg lalu aku sekali lg berpeluang menyertai marathon sempena Hari Keputeraan Sultan Nazrin Shah di Kuala Kangsar...Daulat Tuanku...!!!..
ni tahun kedua aku join event ni & satu2 event yg aku join utk 2 kali...event lain semua sekali ja aku join...cuma beza tahun ni aku cabar diri aku utk ambik jarak yg jauh sikit iaitu 15km...pertama kali dlm sejarah marathon aku ni...fuhhhhhhh...masa daftar tu terfikir jugak mampu ke tak aku habiskan larian ni...aku main hentam kromo ja....hahahahaha...


Permergian aku kali ni adalah sorg...sama ja mcm event lain...aku sorg jugak...hahahaha...seawal 5 pagi aku dh gerak ke KK...kali ni aku tak checkin hotel sbb aku tau mesti hotel dh penuh...so aku decide utk gerak dari rumah ja...sampai kat sana lebih kurang dlm 5.45pagi...time tu org dh mula pnuh....adoiiii 1 hal plak nk cari parking...hurmmm....nasib baik la dekat dewan Jubli tu ada byk lagi parking kosong...selepas menunaikan solat subuh bersama2 dgn penduduk sekitar & pelari2 lain aku terus siap sedia utk berlari...ramai jugak tahun ni...rasa2nya lebih dr tahun lepas...


setibanya Sultan & Permaisuri bersama anak2, para pelari bagi kategori 15km dilepaskan...tak silap aku dlm pukul 7pagi...keadaan cuaca mmg agak baik...laluan pertama adalah jalan raya...sepanjang2 jalan penuh dgn org kampung yg tengok para peserta berlari & yg bestnya bila ada 1 pasukan pancaragam memainkan lagu memberi semangat kpd para peserta...tu la pertama kali aku lari ada band pancaragam...kemudian laluan mulai masuk ke kawasan kampung...agak tenang dgn di kelilingi oleh pokok2...seyes mmg best...


Tak cukup dgn tu ja, org kampung pun turut sama2 memberi sokongan & semangat tatkala kami melintasi hadapan rumah mereka...ada lagi kejutan, setiap kampung ada keistimewaannya...ada yg bermain permainan tradisional spt congkak, gasing...ada jugak muzik kugiran...memang sgt2 teruja dgn larian kali ni...


Kemudian laluan beralih pulak ke tepi bendang...subahanallah indah sgt pemandangan tepi sawah dgn tali air mengalir tenang...seyes cakap memang aku jatuh cinta dgn kedamaian ini...terubat rindu aku dgn view sawah padi...nape aku suka sgt sawah padi????...ada cerita disebaliknya...hahahaha...org kampung mula mengail & menebar jala menangkap ikan di tali air...semua para peserta tak melepaskan peluang utk bergambar...


Laluan kembali ke kawasan kampung...aku sempat la berhenti rehat jap kat umah makcik tu...kaki aku hampir cramp...so aku mintak izin utk sapu ubat...terima kasih mak cik...lepas tu aku sambung larian...kemudian laluan sampai ke tepi sungai perak...lagi meriah weiiiiii...dgn ada zumba...water station air kelapa...persembahan silat tradisional...perghhhhh...memang terbaik la...


Bila laluan masuk di tepi jalan semua gerai2 kuih yg buka menawarkan kuih-muih yg pelbagai sbgai sarapan pagi para peserta secara percuma...murah rezeki para peniaga...aku meneruskan larian mcm biasa...jarak dh semakin hampir...aku kuatkan semangat jugak utk berlari...


Lebih kurang 300meter nk habis kaki aku dh mula sakit...aku dh risau mampu ke tak aku nk habiskan larian ni...seyes mmg kaki dh sakit...rasa dh mcm kebas...nk tak nak aku slow kn skit larian aku...hampir 50meter nk hbs aku gagahkan jugak larian selaju mungkin dgn harapan aku akan mencatatkan masa yg lebih baik....


Fuhhhhhh lega...akhirnya sampai jugak dgn masa 2jam utk 15km...mmg gila lahhhhhh...percubaan pertama kali utk jarak jauh...lepas ni ada harapan la utk jarak yg lebih jauh...hahahaha...lepas habis larian aku duduk melepaskan lelah...khemah2 makanan dh mcm pesta aku tengok...penuh org...mmg terbaik la event kali ni...yg aku mahukan...meriahhhh...!!!..lepas larian sempat jugak aku jumpa dgn geng2 lari Penang...sempat jugak la bergambar dgn mereka...MBB Runnerz terbest...!!!..hahaha...
aku rasa kalau dh mcm ni la event ni tahun depan mmg aku repeat lagi...Insha Allah...
Daulat Tuanku...semoga dipanjangkan umur & murah rezeki selalu...semoga Allah memelihara Tuanku & keluarga serta rakyat jelata...semoga Perak terus aman maju & jaya...terima kasih penduduk Kuala Kangsar yg ohsemmmm...!!!!..jumpa lagi...!!!



31 December 2016 | 0 KoMeN |

0 KoMeN:

Post a Comment