twitter

Ketemu lagi ya...hari ni aku try update semua entry2 yg tertunggak...kalau di simpan lama2 takot basi pulak...hehehehehe...sekali lagi entry tentang marathon yg aku join last week 24 July kat nun jauh di atas puncak Cameron Highlands...1st time nak berlari dgn cuaca sejuk...hehehehehe...xcited sgt...actually run ni aku dah register lama dh...sebelum puasa lagi aku dah daftar...memang teruja sgt nk berlari kat CH...lgpun aku ada baca previous entry pasal run ni kat blog lain, nmpk mcm best ja sbb kena lari kat ladang2 sekitar CH dgn view yg cukup cantik...kali ni aku mintak member aku teman aku ke CH...tak berani aku nak drive sorg ke sana...tambah pulak musim hujan, takot ada tanah runtuh..huhuhuhu...



Kami gerak dr Iph dlm pukul 8.30am ikut jalan Simpang Pulai...mcm biasa la kalau aku dgn member tingtong sorg ni tak pernahnyer senyap sepanjang jalan...ada je citer siap gelak ketawa...so tak terasa sgt perjalanan kami tu...kalau ikut kan perjalanan kami dah sampai awal tapi di sebabkan kami sesat dok cari resort kami yg tah mana letaknya...pusing2 sampai ke Tanah Rata kami cari...last sekali aku call resort tu, rupa-rupanya dekat je dgn Copthorne Hotel tempat aku nak lari esoknya...adoiiiiiii penat kot cari...tak ada signboard langsung...lepas ambik race kit kat hotel aku sakan la jalan2 sekitar CH...hehehehe..malam ada upcara perasmian fun run...meriah jugak..1st time aku tengok ada upacara perasmian yg dibuat asing...selalunyer perasmian mesti sebelum start lari tapi kali ni tak...sgt intersting...lain dr yg lain...by the way bib no aku kali ni mmg cantik giler...2345...cantik kan..????..



Pagi2 lagi aku dah get ready utk run...perghhhhhhh sejuk giler...ketaq2 aku weiiiii...dlm pukul 6.30am kami semua dh berkumpul kat depan hotel utk acara aerobik...tak sangka penyertaan kali ni ramai mencecah hampir 1600 org...memang penuh dataran depan hotel Copthorne tu...acara senaman start lebih kurang dekat pukul 7am...jenuh tunggu...dh la sejuk...mengigil teloq aku...hahahaha...nama je senaman ringan tapi tercungap2 jugak la ikut rentak senaman tu...belum start lg larian tu...huhuhu...



Peserta dilepaskan oleh sapa tah...aku pun tak ingat...hahahaha...for starting memang susah nak lari sbb terlalu ramai sgt...terpaksa la berjalan dulu...aku ada jugak try selit2 utk ke depan...sampai kat simpang masuk ke hotel baru la aku boleh start larian...mula2 steady ja sbb dlm otak aku ingat larian kat jalan landai...tapi tak jauh dari tu semua peserta mula masuk ke laluan hutan...haaaaaaa....?????...aku memang tak expect yg aku kena lari masuk hutan...bukan tu je, laluan berbukit & berbatu pulak tu...dh macam hiking dh...redah je la...belum apa2 lg aku dh kepenatan...kemudian baru la nampak permandangan ladang dr atas bukit...memang cantik sgt view pagi tu...1st time la aku lari mulut berasap2..hahahahaha...



Dalam run ni ramai yg pancit aku tengok...mungkin mereka pn mcm aku tak ready apa2 utk run kali ni...tapak kaki aku mula sakit sebab terpaksa berhentak dgn batu2 besar...rasa pedih spt melecet...aku buat tak kesah je...tu belum lagi betis kaki aku yg mula keras mcm nk kejang...aku slow kan larian aku & start berjalan...semalam hujan lebat so jalan agak becak berlecah & licin...ramai peserta yg terjatuh ketika menuruni bukit berbatu...aku pun hampir tergelincir...time ni la pentingnya kerjasama antara peserta...masing2 tolong menolong antara satu sama lain...



Selain daripada ladang sayur & buah, kami jugak melalui ladang bunga...ada 2 anak sungai yg kami kene lalui...tak dalam mana pun sbb anak sungai tu merentangi laluan kami...basah jugak la stokin dgn air sungai yg sejuk tu...check point 1 kat tepi ladang sayur...kami diberikan air utk penghilang dahaga sebelum meneruskan larian...jenuh jugak la nak mendaki & menuruni bukit...seyes kaki aku memang dh sakit...check point ke2 pulak kat tepi jalan besar, kami disediakan air & pisang...time ni aku ingtkan azab aku dh habis..rupanya kena masuk semula ladang2, hutan & bukit lagi..pergghhhhh....mintak nyawa...huhuhuh...sampai 1 puncak bukit aku memang dh tak boleh nk teruskan...aku terpaksa berhenti & duduk sekejap...ramai jugak yg tegur aku...aku senyum ja...dh tak boleh nk kata apa2 dah...hahahaha...



Laluan terakhir ialah pasar kea farm...time tu aku memang dh tak terdaya dah...tapi demi utk menamatkan larian aku kuatkan semangat lari slow2...cuaca sejuk dh tak terasa dh...aku rasa panas nk cepat habis je...akhirnya aku sampai jugak ke garisan penamat dgn catatan yg paling teruk bg aku iaitu 01:43:22sc...hampir 2jam utk 11 km...fuhhhhhh....mmg xtreme betol run kali ni...terlepek la aku dataran hotel tu sambil2 tunggu peserta lain sampai...seyes mmg level energy aku dh -ve...tengok betapa kotornyer kasut aku kali ni...huhuhu...aku tak tunggu lama sgt...agak2 blh berdiri stabil, aku pun balik bilik utk rehat...sampai bilik mmg terlentang sakan la aku atas katil...penat giler tambah pulak tapak kaki aku melecet luka...masa aku kat bilik aku masih nmpk lagi ramai peserta yg sdg berusaha utk menghabiskan larian dr tingkap bilik aku...



Walaupun larian kali ni agak xtreme dgn cuaca yg sejuk, turun naik bukit, lalu kat ladang2, jalan sempit lecah & licin, kasut kotor tapi aku suka...tersangat la best...tak menyesal aku join...insha Allah kalau ada kesempatan tahun depan aku akan join lg...acara wajib ni...apa2 pun ni la pengalaman baru paling best sepanjang aku join run selama ni...mayb lepas ni kalau ada run yg mcm ni aku akan try join...tak kesah la pasal masa atau apa..yg penting kepuasan & enjoy....
Copthorne Fun Run dlm kenangan...
30 July 2016 | 0 KoMeN |

0 KoMeN:

Post a Comment