twitter

Hari ni 29 Februari 2016 mungkin agak istimewa bagi sesetengah org tapi pd aku ia cuma tarikh biasa yg hanya muncul 4 tahun sekali...mungkin agak unik tapi keunikan itu tidak terjadi kepada diri aku...kebetulan saja aku nk update entry hari ni...secara kebetulan jugak la bulan ni dikatakan bulan cinta...bulan utk mereka yg berkasih syg...ooppsss...kita sebagai org islam adalah haram utk meraikannyer...cuma simboliknyer bulan Februari sering dikaitkan dgn cinta & kasih sayang...pada aku kalau nk bercinta & berkasih sayang tak perlu tunggu bulan Februari...rasa itu boleh dizahirkan setiap hari...itu lebih bermakna jika perlu tunggu bulan kedua setiap tahun...


Kena dgn bulan Februari berkait pulak dgn tajuk entry kali ni...tanpa di sengaja aku pinjam juga tajuk ni dari sebuah drama rantaian terbitan TV3 setiap jam 6.58petang hari Jumaat hingga Ahad...kalau tak silap dah nk habis dh citer tu...minggu ni last episode...
Aku memang follow dari episode pertama drama Inikah Cinta...asal boleh pd mulanyer...tak sangka pulak aku jadi pengikut tegar...menonton setiap episode citer ni sering mengamit memori lama aku...jalan citernyer hampir sama...lokasinyer juga hampir serupa...cuma pengakhirannyer saja tak serupa...org selalu kata jalan citer dlm drama tidaklah seindah realitinyer...kita boleh bermimpi tapi hakikatnyer tidak akan sama...
Mungkin ramai yg tidak mengetahui kisah lama aku ni...hanya dgn yg terdekat saja aku kongsikan..tu pun aku tak pasti mereka ingat lagi ke tidak ceriter aku ni...hahahahaha...actually aku ni agak berahsia...bukan mudah nk berkongsi kisah hati aku pd semua org...tapi kali ni aku bersedia utk berkongsi dgn semua...memoir lama...terlalu lama dh aku simpan...biar la abadi dlm blog aku ni...mungkin anak cucu cicit aku boleh baca nanti...tu pun kalau blog ni wujud lagi...maklum la perubahan IT ni terlalu pantas...hari ni apps ni ada, esok lusa dah diganti dgn yg lain pulak...tapi aku harap blog ni akan kekal sampai bila2...selagi mampu, aku akan sentiasa update blog aku ni...
Masih jelas lg diingatan aku bagaimana kami dipertemukan...semuanyer berlaku secara tidak sengaja...tahun 2005 adalah tahun pertama kami berkenalan...bermula dgn kisah 'kerusi kosong' & dari situ kami terus rapat...pada asalnyer aku tak pernah memikirkan hubungan melebihi erti 'sahabat' tapi dari hari ke hari ternyata perasaan itu semakin berubah...ok la berbalik dgn kisah 'kerusi kosong' tadi...actually aku selalu lambat masuk ke kelas & setiap kali aku masuk ke kelas mesti tempat dh penuh..terpaksa la aku melilau menyelit cari tempat kosong...1 hari kebetulan sebelah 'Dia' ada kekosongan & aku mintak izin utk duduk kat situ...aku tak pernah mengenali dia walaupun sebenarnyer kebanyakan kelas kami adalah sama...kelakarkan...hahahaha...sejak dari hari tu aku meminta tolong pd 'Dia' utk menjaga tempat utk aku setiap kali kelas & 'Dia' tak pernah terlepas utk mengosongkan tempat duduk disebelah utk aku...aku berterima kasih sgt dgn pertolongan 'Dia'...kami menjadi semakin rapat dr hari ke hari...aku mula mengenali 'Dia'...
Dari menjaga tempat utk aku, kami mula berkerjasama utk aktiviti kumpulan...terus terang aku cakap masa mula2 kenal aku cuma anggap sbg sorg sahabat tapi aku tetap memuji kecantikan diri & hati 'Dia'...tanpa selindung...'Dia' sgt baik & sorg yg caring...terlalu ambik berat dgn org2 sekeliling 'Dia'...tu yg membuatkan aku senang & happy setiap kali bersama dgn 'Dia'...org kata kalau dlm berkawan kalau tak gaduh memang tak sahkan...1 day kami bergaduh tak sangka pulak perkara yg aku anggap gurauan usikan tapi 'Dia' anggap serius...pergghhh...separuh nyawa nk pujuk...tak tido malam aku pujuk...esok ke kelas pagi aku tunggu seperti biasa & aku tetap pastikan kerusi sebelah aku kosong...lama aku tunggu...ingatkan 'Dia' tak masuk kelas...sebelum kelas bermula 'Dia' muncul dr belakang & duduk sebelah aku...aahhhhhh lega sgt hati aku...aku tegur say sorry & janji tak buat lagi mcm tu...'Dia' tersenyum....fuhhhhhhh...seyes mmg lega sgttttttt....rasa batu berat yg dok terhempap hati aku pecah berderai menjadi spt pasir halus...hahahahaha...start dari hari tu aku memang tak berani nk bergurau kasar dgn 'Dia'...takot dia merajuk lagi...hehehehehe...
Lagi 1 yg aku perasan pasal diri 'Dia', sgt motivasi, tegas, sensitif, baik tutur kata & manja...tu yg pasti...mungkin sbb anak bongsu...sejak mengenali 'Dia' aku boleh rasa 'Dia' la yg banyak bagi semangat & galakan di saat aku rasa tak mampu nk teruskan pembelajaran...'Dia' umpama tiang seri yg menyokong aku...'Dia' sentiasa ada bila aku perlukan...the best part 'Dia' la jam loceng aku setiap pagi...kejutkan aku utk ke kelas...hahahahaha...tu la kenangan yg aku tak boleh lupa sampai sekarang...
Semakin hari semakin berubah rasa dlm hati aku...rasa sayang...tapi aku tak berani nk luahkan secara berdepan...aku pendam saja tapi dr segi perlakuan aku tetap bersama 'Dia' tak kira masa...masih segar lagi dlm ingatan aku 1st time berjalan dgn 'Dia' mengelilingi tasik...malam tu berjalan ke bazar mall...tak sangka...dh mcm org bercouple tp hakikatnyer berkawan..hahahaha...esoknyer aku dpt baju...hadiah dari 'Dia'...no wonder la dia beria2 sgt ajak p mall...ada udang sebalik mee rupanyer...hahahahaha...btw baju tu aku masih simpan hingga ke hari ni...walaupun dh agak buruk tapi value sentimentalnyer sgt tinggi pd aku...huhuhuhuhu...
Keakraban kami sering menjadi pertanyaan pada teman2 yg lain...tapi tak tahu nk bg jawapan apa...lastnyer kami senyum je la...biar la mereka tafsir sendiri hubungan kami ni...tapi seyes nmpk mcm pasangan couple...hahahahaaha...hari demi hari bulan bertukar bulan hubungan tu semakin erat & dlm hati aku mula timbul rasa syg teramat sgt...rasa rindu bila berjauhan...tapi aku tetap tak berani nk luahkannyer...tak gentlemen kan...hahahahaha...bukan apa, aku takot direject...part tu yg aku tak boleh nk terima...lebih baik aku simpan je dlm hati...asalkan 'Dia' ada di sisi aku...huhuhuhuhu...pernah sekali kami celebrate birthday 'Dia' dlm hutan ketika camping...semua tu kebetulan...sebenarnyer celebrate kawan2 yg lain...time tu aku malas nk ambik port sgt sbb aku dh ready nk send msg tepat jam 12.01am...tak sangka pulak tengah2 ramai tu 'Dia' panggil aku utk celebrate sekali & apa yg aku dapat ialah secalit krim di pipi aku...hahahaha...seyes aku tak jangka 'Dia' akan buat mcm tu kat aku...malam tu 'Dia' msg minta pinjamkan sweater sbb terlupa nk bawa...maklum la camping dlm hutan confirm sejuk...so aku pun bagi sweater aku...& aku terus membuta dlm khemah dgn menahan kesejukan...hahahaha...
Tahun berganti tahun, 2 tahun mengenali 'Dia' & 1 malam dtg kekuatan dlm diri aku utk berterus terang pasal perasaan aku...hanya melalui phone, pd mulanyer agak berdebar2 jugak tapi aku nekad...aku bgtau yg aku syg 'Dia'...lega sgt bila dh luah....hehehehehe...tapi malam tu aku belum dpt jawapan dr 'Dia'...tunggu..???..ya aku kene tunggu emel dr 'Dia'...dulu kami mana nak ada aplikasi canggih mcm hari ni...huhuhu..tak lama pn aku tunggu...esok tengok emel dh masuk...berdebar2 aku nk baca emel dr 'Dia'...
Ok la aku ringkaskan emel yg sampai kat aku...pertama sekali 'Dia' mintak maaf kat aku...'Dia' tak menyalahkan aku kerana menyimpan perasaan terhadap 'Dia'...kemudian 'Dia' tanya aku soalan...Apakah aku betol2 faham perbezaan erti suka, sayang & cinta..???..Pernahkah aku bertanya pd diri sendiri tentang perasaan aku yg sebenar2nyer..???..Adakah aku benar2 memahami & mengenali 'Dia'..???..Benarkah 'Dia' pilihan hati aku..???..
'Dia' amat menyayangi diri aku tapi sebagai seorang sahabat...'Dia' tidak mahu kehilangan aku sebagai seorang sahabat...'Dia' tak mahu melihat aku kecewa & sedih hati jika memilih 'Dia'...kisah lama 'Dia' banyak mengajar 'Dia' utk lebih berhati2...'Dia' pernah kecewa & menangis kerana sering dipermainkan...'Dia' belajar utk menjadi lebih kuat & fokus pada study sebelum memikirkan soal cinta...tambah pulak perbezaan agama membuatkan 'Dia' nekad utk berpegang dgn agama asal kerana sudah sebati dalam diri...
Namun 'Dia' tidak menolak jika terjadi sesuatu antara kami...'Dia' yakin akan bahagia jika bersama kerana 'Dia' amat mengenali diri aku...'Dia' senang ketika bersama2 aku...akhir emel, 'Dia' mahu kami bersama2 berjaya dlm stdy...'Dia' jugak minta aku utk tidak mengelakkan diri daripada 'Dia' & kekal bersahabat selamanyer....hhhmmm....agak2 apa yg aku rasa ketika membaca emel dr 'Dia'..???..
Berat hati...sedih...agak kecewa...tapi aku sedar diri & terima hakikat...sejak dari hari aku menerima emel tu aku tak pasti sama ada mampu @ tak utk berdepan dgn 'Dia'...
Terus terang aku cakap memang aku ada cuba utk mengelak dr berjumpa tapi tak boleh...memang tak dapat dielakkan...kebanyakan kelas kami adalah sama....hhhhmmm...demi sayangkan persahabatan kami, aku belajar utk terima hakikat...aku try buat mcm biasa walaupun nampak janggal sgt...
Kini dh 11 tahun berlalu...'Dia' pun dh bebahagia dgn keluarga barunyer...tapi aku tetap mcm ni...rasa sayang itu tak pernah berubah walaupun sedikit...masih tersemat rapi dlm hati aku...gilakan...hahahaha...tapi itu la hakikatnyer...kami masih berkawan rapat hingga ke hari ini...pada aku walaupun apa terjadi 'Dia' la cinta pertama aku yg tak mungkin aku lupakan...mungkin ini takdir utk aku...aku tak pasti sama ada ini kisah cinta agung @ kisah dongeng...huhuhuhu...tapi yg pasti inilah kisah yg aku simpan dlm hati aku selama ini...


Ku masih ingat saat-saat yang indah
Ku masih rasai kau ada di sisi
Walaupun kau sudah tiada
Kenapa ku merinduimu

Sebab hati ada simpan cinta lalu
Setiap penjuru tersimpan memori
Setiap gerakku terdengar suaramu
Sebagaimana ku kata ku masih perlukan dia
Untukku terus jalani masa ini

Sampai disini saja coretan cinta aku...maaf jika kisah lama ini menganggu sesiapa yg membacanyer...sekadar perkongsian secebis kenangan...kalau di panjang kan usia kita jumpa lagi 4 tahun dari hari ini iaitu 29 Februari 2020...wasalam...
29 February 2016 | 0 KoMeN |

0 KoMeN:

Post a Comment