twitter

Selamat malam semua...entry hari ni aku melangkau tarikh dgn entry yg sepatutnyer aku update...bukan apa entry yg tu aku belum get ready materialnyer...melibatkan byk step tu yg aku up dulu entry ni...lgpun yg ni paling senang utk aku update...
marathon lagi...????...hehehehehe...dh memang passion aku...seyes kalau boleh setiap minggu aku nk berlari...best sgt walaupun penat...bukan apa, perasaan berlari tu memang lain sgt berbanding bermain permainan lain...once aku dh start berlari, aku akan sedaya-upaya menghabiskan larian...tak kira apa halangan pun aku akan pastikan kaki aku ni jejak ke garisan penamat...matlamat aku 1 je, aku yg mulakan larian, aku jugak yg akan tamatkan larian...tu prinsip aku...tak pernah menyerah...dari kecil lg aku tak pernah kenal erti berputus asa...ingat lg masa zaman persekolahan, aku jatuh ketika lari berpagar sdgkan peserta lain laju ke hadapan, aku bangun & berlari memberi saingan...mungkin aku tewas tapi semangat utk berjuang tu tetap ada...tu pengalaman yg aku tak boleh lupa sampai bila2...


Fit Malaysia Run ni adalah cetusan idea YB Khairy Jamaludin yg mana beliau inginkan semua rakyat Malaysia mengamalkan gaya hidup yg sihat...bermula di awal tahun, YB KJ telah menjelajah ke beberapa buah negeri lain & pada 13/9/2015 tiba giliran negeri Perak pula utk sihat bersama YB KJ...hehehehe...lokasi penganjuran telah diadakan di Dataran Bandaraya Ipoh...seawal jam 6.30 pagi aku dh tercongok kat situ...seyes mmg ramai giler...sesak...!!!..selain diadakan larian, turut serta ialah aktiviti berbasikal & booth2 pameran...


larian & berbasikal kali ni tela disertai seramai lebih kurang 15ribu warga Ipoh...woww..!!!..mmg ramai sampai penuh dataran...ikutkan jadual septutnyer pukul 7 pagi dh start larian tapi mungkin kali ni terlalu ramai sgt sampaikan masa pelepasan pun terpaksa dilewatkan sikit...pelepasan dimulakan dgn yg berbasikal kemudian baru la para peserta larian dilepaskan...


starting larian mmg agak sesak sampaikan susah utk aku mengorak langkah...ramai yg berebut2 utk ke depan...risau aku kalau2 ada yg terjatuh...utk beberapa ketika aku terpaksa berjalan memandangkan keadaan agak sukar utk aku maintainkan tempo larian...sampai 1 jarak aku ambik langkah berani mencelah ke ruang2 kosong utk maju ke hadapan...breathing aku masih terkawal...kaki jugak masih dlm keadaan stabil...
3km setengah, pernafasan aku mula tergangggu...dada rasa ketat...agak susah utk aku bernafas normal...aku mula slowkan rentak larian...makin lama aku terpaksa berjalan perlahan apabila dada semakin sakit...aku risau kalau aku terus berlari, aku akan pengsan kekurangan oksigen...so langkah terbaik aku berjalan perlahan...lgpun aku dh jauh tinggalkan peserta lain ke belakang...biar la mereka mengejar aku pulak...& ketika ini la mula keluar mcm2 motivasi dlm fikiran aku...mula keluar mcm2 teknik yg aku baca di internet...aku pratikkan...


berbekalkan semangat takkan gentar, aku start larian semula...ketika tu tinggal jarak 1km lebih utk ke garisan penamat...aku nekad, non-stop aku berlari memintas balik peserta yg telah mendahului aku tadi...berkat kegigihan tu la aku berjaya menamatkan larian...rasa tersangat puas hati....



dgn catatan kurang dari sejam utk 5km sebenarnyer bukan la yg terbaik...aku yakin boleh buat lebih baik dari masa tu...tapi ada kisah disebalik catatan masa tu...aku amat berpuas hati kerana tanpa training 2 minggu...aku cuma mengharapkan pada aktiviti renang utk mengawal pernafasan aku serta jungle trekking utk stamina kaki aku saja...tu la preparation aku utk marathon kali ni...lgpun aku kepenatan baru balik dari holiday...mmg 1 cabaran utk aku kali ni & aku berjaya...



tamat larian para peserta diberikan breakfast pagi & sementara menunggu ketibaan YB KJ yg berbasikal bersama2 dgn MB Perak, para pengunjung di persembahkan zumba di pentas utama...aktiviti2 booth lain jugak berjalan lancar...semua berkaitan dgn kesihatan...rugi sape yg tak dtg join...next year kalau diadakan lagi memang aku akan turut serta lagi...



ketibaan YB KJ & MB Perak berserta yg lain disambut meriah oleh warga Perak...bukan tu saja YB KJ & yg lain2 turut berzumba di pentas utama sebelum merasmikan Fit Malaysia Fit Perak...mmg happening sgt...warga Ipoh mmg sporting habis...aktiviti di dataran diadakan sehingga ke malam tapi aku tak la nk tunggu...aku balik awal...nak rehat...hehehehe...
16 September 2015 | 0 KoMeN |

0 KoMeN:

Post a Comment