twitter

Tepat 12.00 malam, melangkah kita ke tahun baru 2015...selama 365 hari, aku lalui kehidupan ini dgn penuh sabar & mencabar...mcm2 perkara yg di luar jangkaan berlaku sepanjang aku menapak di tahun 2014...biarpun diuji & teruja, aku tetap kuat menempuh kehidupan yg berliku...bagi aku ini semua lumrah kehidupan...bukan kehidupan jika kita tak di 'sepak terajang'...life is not easy...yang kuat akan survive...
di awal tahun 2014, aku mengharapkan sinar baru dlm menjalani kehidupan...aku berharap semuanya akan berjalan lancar...permulaan ceriter yg lancar...semuannyer baik2 saja...aku juga gembira & tenang dgn alur2 hidup aku...di tempat keje jugak kurang stressnyer...seperti biasa, tak banyak perubahan...cuma menjadi sedikit tension bila aku 'terpilih' menjadi wakil committee utk opis aku...stress betol aku...mentang2 aku je yg single tak ada komitment...aku la mangsa...dengan meeting tak habis2...dah meeting nak kene plak explain, huraikan, hipotesis, konklusi pulak kat opis...yg mana ketegaq pandai menjawab tp tak pandai nk support...seyes aku keletihan fizikal & mental...tapi nk buat mcmne...kerana terpaksa aku relakan jugak la...aku tak diberikan pilihan utk memilih @ menolak...hhmmmm...sabar je la aku...
ketibaan ramadhan sekali lagi aku terus di duga...emak tersayang jatuh sakit di bahagian kaki tanpa punca...pada awalnyer tidak terlalu ketara cuma apabila berjalan kaki terasa sakit exspecially bahagian lutut...selepas hari raya sakit lutut semakin menjadi2 hingga membengkak & menyukarkan pergerakan...ketika itu berat badan emak benar2 susut mendadak...emak terpaksa memakai tongkat utk berjalan & tidak boleh melakukan kerja2 berat...semenjak tu aku terpaksa berulang  dari penang ke ipoh setiap minggu utk memantau kesihatan emak...adikberadik lain semua duduk jauh & susah utk bercuti...aku je yg boleh cuti setiap minggu jadi aku perlu menjaga emak...lagi pun aku anak lelaki sulung, mmg tugas aku...memandangkan emak tidak boleh bergerak, aku perlu menjadi driver utk membawa emak ke sana ke mari...bermacam ubat emak cuba, pelbagai tempat emak di rawat namun masih belum menampakkan tanda2 utk pulih...keadaan semakin teruk apabila lutut mula membengkak...lebih kurang 2 bulan jugak aku berulang alik setiap minggu...ni la pengorbanan aku utk emak yg selama ni telah melahir & menjaga aku...memang agak sesak jugak otak & duit poket ketika tu tapi aku banyak2 kan berdoa supaya emak cepat sembuh spt biasa...alhamdullilah, selepas mencuba 1 ubat tradisional ni bengkak di lutut emak semakin surut & emak boleh berjalan seperti biasa...kini emak pulih seperti sedia kala...syukur pada Tuhan kerana mengembalikan kesihatan & senyuman di wajah emak aku...aku berharap & berdoa agar seluruh ahli keluarga aku terus menerus diberikan kesihatan yg baik...Aminnn..
1 lagi berita yg cukup menyentak hati aku ialah pemergian sahabat aku secara mengejut...1 perkara yg aku tak jangkakan...& yg paling teruk selepas 2 bulan pemergiannya baru aku di beritahu...terasa amat bersalah dgn sahabat aku tu...memang kami ada sedikit perselisihan faham hingga menyebabkan kami tak bertegur sapa tapi aku tak menyangka itu adalah pergaduhan kami yg terakhir...dia pergi tanpa sempat aku meminta maaf dr dia...berdosakah aku dgn dia..???..hingga ke hari ni aku masih tak dpt menerima kenyataan bahawa dia sudah tiada...keakraban kami seperti isi & kuku...bak kata ibunya, kami seperti kembar yg di lahirkan olehnya...kini aku kehilangan 'kembar' aku...maafkan aku...aku sentiasa berdoa agar kau ditempatkan dikalangan org2 yg soleh...damailah kau di sana...Al-Fatihah...
di awal tahun negara kita digemparkan dgn misteri kehilangan pesawat penerbangan Mas MH370 yg berlepas dr KL ke Beijing pd bulan Mac...namun pesawat tersebut dgn tiba2 hilang dr radar...sgt mengejutkan bukan setakat rakyat Malaysia tetapi juga seluruh dunia...ketika aku mendengar berita ni tiba2 hati aku tersentuh...rasa pilu & sayu melihat ratapan tangisan ahli keluarga penumpang & krew...aku tak boleh bayangkan bagaimana rasanya kehilangan org yg kita sayang...& aku tak mahu rasakannya kerana aku tahu diri aku tak kuat...hingga ke hari ni misteri kehilangan MH370 masih belum terjawab...biarpun byk andaian & spekulasi yg dibuat oleh pelbagai pihak namun MH370 terus 'menghilang'...semoga suatu hari nanti kita semua mendapat jawapan yg sahih...diharapkan Allah swt terus melindungi para penumpang serta krew MH370 walaup di mana pesawat tu berada kini...
belum redha kehilangan pesawat MH370, kali ni sekali lagi negara kita di kejutkan dgn tembakan oleh pejuang puak pemisah Ukraine - Russia yg menembak jatuh pesawat MH17 hingga mengorbankan kesemua nyawa yg manoritinya adalah rakyat Malaysia...pesawat malang itu yg berlepas dr Armsterdam dlm perjalanan pulang ke KL...sekali lagi rakyat Malaysia berkabung menyambut jenazah MH17 di kompleks bunga raya KLIA...suasana pilu, sayu, hiba,& sedih bukan saja di rasai & di ratapi oleh ahli keluarga mangsa tetapi seluruh dunia memberikan penghormatan terakhir kepada kesemua mangsa MH17...seyes bila dengar je berita ni, air mata aku tak mampu nk tahan dah...memang sedih sgt...aku percaya bukan aku sorang saja yg merasainya...aku berharap agar mereka yg bertanggungjawab akan di hadapkan kemukan pengadilan & menerima hukuman setimpal...buat keluarga mangsa, takziah...Al-Fatihah buat semua mangsa MH17, semoga abadi di sana & ditempatkan dikalangan org2 yg beriman...
tidak cukup dgn itu, negara sekali lagi terus diuji dgn ketibaan musim angin monsun yg menyebabkan banjir besar menlanda di beberapa buah negeri...banjir kali ini dikatakan yg terburuk dlm sejarah sejak 50 tahun dulu...negeri2 terutamanya di pantai timur, lumpuh sepenuhnya...selain rumah & kenderaan, pelbagai peralatan rumah rosak sepenuhnya...misi bantuan mula dijalankan bg meringankan beban mangsa2 banjir...pasukan2 khas dikerah utk membantu mangsa2 di negeri yg terjejas teruk...ini lah ujian, kita yg melihat tidak akan merasai beban yg perlu dipikul oleh mereka...berat mata memandang berat lagi bahu yg menggalas bebannya...diharap semua mangsa banjir bersabar & tabah mengharungi semua ini...aku berdoa semoga Allah swt permudahkan segalanya...aminn....
sekali lagi, isu pesawat terhempas menjadi perbualan hangat...kali ni membabitkan pesawat Air Asia Indonesia yg terhempas di lautan berhampiran dgn Kalimantan...dipercayai faktor cuaca menyebabkan pesawat malang tu terhempas & kesemua penumpang serta krew tidak ada yg terselamat...Al-Fatihah...nampaknya rekod inndustri penerbangan tercalar sedikit tahun ni...& cita2 aku utk menjadi pramugara..???...masih tersemat di hati...rapi...tak pernah berubah...Insha Allah, tahun baru aku merancang ke arah itu...doa2kan yg baik saja utk aku...
dlm kesedihan & dugaan serta ujian yg melanda diri ni, aku tetap bersemangat menempuh kehidupan seharian utk mencapai semua impian aku....keinginan yg tinggi utk menyertai marathon sulung akhirnyar berjaya aku laksanakan...setelah berbulan lamanyer aku berusaha membaiki stamina & mempersiapkan diri, akhirnyer aku berjaya melakukannyer...marathon pertama sejauh 10km di Ipoh memberi aku 1 lg pengalaman baru dlm hidup aku...ini lah cita2 aku sejak kecil...ingin menjadi pelari...biarpun tak sehebat mana namun aku berjaya mencapainya...Insha Allah utk tahun baru ni, aku akan berusaha lebih lg utk menyertai pertandingan2 marathon yg di adakan...tu selepas aku berehat panjang disebabkan kecederaan kaki...huhuhu...
percutian bersama2 sahabat juga merupakan salah 1 list impian aku...pulau redang destinasi yg dipilih memberi kenangan yg indah utk aku & sahabat...biarpun pd awalnya sekadar gurauan namun akhirnya gurauan itu menjadi kenyataan...rasa tenang bila sesekali dpt lari dr kesibukan kerja & kebisingan kota...aku betol2 menikmati percutian aku dgn sahabat...Insha Allah jika ada rezeki, tahun baru ni ke destinasi lain pulak...hehehehee...
tahun ni 2 org sahabat baik aku naik pelamin...yg sorg lagi pulak bakal menjadi ibu....hhhmmm.....aku pulak..???...msh mcm ni....tah bila nk merasa berdua...huhuhu...jodoh itu rahsia Allah...sabar & terus berdoa...
ini antara sebahagian coretan penting yg tertulis dlm diari hidup aku sepanjang tahun 2014...harapan aku agar tahun 2015 berjalan dgn lancar seperti yg di rencanakan...semoga dugaan & cabaran yg datang dapat aku lalui dgn sabar, tabah, ikhlas & redha...semoga Allah swt memperkenankan setiap doa, melindungi aku sentiasa & memberkati perjalanan hidup aku serta membuka ruang & jalan utk aku terus berusaha menjadi sorang yg lebih baik & beriman...aminnnn....
buat semua blogger yg rajin view blog aku ni...terima kasih banyak2...salam perkenalan...& tak terlambat lagi rasanya utk mengucapkan selamat tahun baru 2015 pada semua...
muahhhh...!!!sayang semuanya...!!!hehehehe...





11 January 2015 | 2 KoMeN |

2 KoMeN:

  1. Cik_Shiqah
    Jan 11, 2015, 2:05:00 PM

    banyak yg berlalu yer. In shaa Allah, berbakti pd orang tua, syurga ganjarannya, moga Allah redha dan moga Allah permurahkan rezeki, bro saif! :)

  1. Saif HaQiem
    Jan 11, 2015, 3:51:00 PM

    Cik Shiqah- Insha Allah...semoga kita semua di rahmati oleh-Nya...btw tq sbb sudi jengah blog ni...

Post a Comment