twitter

Salam ukhuwah fillah...salam jumaat...penghulu segala hari...mohon keberkatan...hari penuh hiba & kesayuan buat seluruh rakyat Malaysia...
hari ini tercatat 1 lagi sejarah buat negara kita, di mana hari ini diumumkan sebagai hari berkabung utk seluruh Malaysia bagi penyambut serta menghormati kepulangan mangsa tragdei MH17...berminggu lamanya pengumuman telah dibuat tentang upacara khas yg bakal diadakan pada hari ini...berbulan lamanya kita seluruh rakyat Malaysia menghitung harinya...

                           

segala persiapan diatur dgn teliti...semuanya disusun rapi...setiap titis peluh yg mengalir dibiar kering sendiri...berpanas hujan, demi tanggungjawab biar kulit menahan lasak...tidak dibiarkan kepulangan mereka penuh dgn kesepian...


  

minggu berganti minggu, hari berganti hari, saat yg dinanti tiba jua...segenap lapisan masyarkat...tua & muda turut bersedia menyambut kepulangan mereka...kesayuan & kepiluan menyelubungi bumbung langit Malaysia...titisan air mata seakan tidak mahu berhenti...mengalir terus...terus mengalir...seluruh rakyat meratapi kembalinya mereka ke tanah air tercinta...

                                   

tiada kata mampu terucap tatkala satu per satu keranda di bawa keluar dari pesawat...adat istiadat penuh penghormatan oleh angkatan tentera darat mengusung keranda masuk ke dlm perut van...tatkala van terakhir menutup pintunya, bumi Malaysia senyap seketika bertafakur selama seminit...semua urusan di mana saja dihentikan seketika sebagai tanda menghormati mangsa MH17...van kemudiannya di bawa berarak melintasi pentas diraja & terus di bawa ke kompleks bunga raya...saat ini hanya air mata saja yg mampu berbicara...


Allahuakhbar...!!!...Innalillah wainnalilahirajiun...!!!..Al-Fatihah...selamat kembali...biar tidak bernyawa namun jasadmu amat dinantikan....


sehari sebelumnya kami telah diberi arahan utk memakai pakaian berwarna gelap sebagai tanda berkabung utk mangsa MH17...bagi berkongsi & melahirkan rasa sedih & pilu, kami sepakat utk bergambar serta bertafakur selama seminit sebelum memulakan kerja...agak sebak pagi tu...suasana juga suram...kerja tetap berjalan seperti biasa...namun saat pengumuman utk bertafakur, semua kerja berhenti seketika...kami semua senyap seketika sambil membaca Al-Fatihah....time ni aku mmg tak mampu utk tahan sedih...


ramai yg bertanya kenapa aku terlalu emotional...kenapa mata aku mudah berair...kenapa aku mudah sedih...kenapa hati aku mudah sebak bila menyentuh tentang MH17...yer, aku bukan sesiapa dgn mereka semua...in fact, tak ada sorg pun keluarga @ saudara mara @ sahabat handai aku yg terlibat...tapi tragedi yg menimpa MH370 mahupun MH17 terasa sangat dekat dgn diri aku...semua ni disebabkan cita2 aku sejak kecil lg yg ingin sekali bergelar seorang pramugara...ingin sekali berkhidmat di awan biru...segala perkembangan dunia penerbangan aku ambil kisah...ini la satu2nyer cita2 yg tak pernah padam dlm diri aku...
berbalik pd cerita awal, sekitar 2010, 2011 aku pernah beberapa kali beratur panjang di akademi Mas utk menyertai interview yg diadakan...dari pagi membawa ke petang, demi impian aku sanggup menghadapi kesulitan...berkali mencuba namun rezeki tidak pernah sekali berpihak pd diri aku...aku tidak pernah berputus asa...mungkin ini perancangan Allah swt utk aku...andai kata aku terpilih utk menyarung uniform Mas ketika itu mungkin aku adalah salah seorg dr mangsa tragedi hitam yg benar2 menggemparkan dunia ini...mungkin keluarga, saudara mara & sahabat handai aku antara mereka yg sdgn menanti kepulangan jasad tidak bernyawa aku...i can't imagine perasaan family aku ketika itu...mungkin ada diantara anak kapal yg terlibat dlm tragedi MH370 & MH17 adalah individu yg dulu sama2 beratur panjang dgn aku...inilah takdir...perancangan Allah adalah sebaik2 perancangan...
jika sebelum tragedi itam ini berlaku, keluarga masih memberi restu kpd aku utk terus mengejar cita2 aku namun kini tidak lagi...berkali2 mereka pesan utk kekal dgn keje skg...mungkin terkesan dgn apa yg telah berlaku...aku redha...
ini la sebabnyer kenapa aku terlalu sebak & emosi...Airlines seperti sgt rapat dgn diri aku biarpun aku bukan bekerja dgn mana2 airlines...semuanyer kerana cita2 aku...


Al-Fatihah buat semua mangsa tragedi MH17...semoga ditempatkan dikalangan org2 yg beriman...Salam takziah buat semua keluarga mangsa...semoga tabah menerima ketentuan takdir...


#MalaysiaBerkabung#MomentofSilence#RememberingMH17
#WelcomeHome#YouCanNowHaveaRest
#WithLoveSaifHaqiem
22 August 2014 | 0 KoMeN |

0 KoMeN:

Post a Comment