twitter

Wahhhhh....Assalamualaikum semua...lama sangat aku dh tak update blog aku ni...rindu serindu rindunya...kebelakangan ni aku agak sibuk dgn kerja, dgn business aku, dgn keadaan diri yg tak menentu hingga terabai blog aku ni...apa2 pun terima kasih tak terhingga pd yg masih tak jemu2 singgah ke blog aku ni...tq so much...really sayang u all ketat2...hehehehehe...
ok tak nak buang masa merepek bukan2...tengok tajuk pun mcm tak berapa nk best jer...perasan sendiri...syok sendiri...hahahahaha...actually aku saja cipta tajuk entry ni...nampak sikit nilai estitikanya...sangatttt...!!!!..ni bukan entry pasal 'Anu Dalam Botol' yer....hahahaha...enoughhh...!!!...


pernah tak korang bayang kalau 1 hari tanpa sengaja di tepi pantai, korang terjumpa botol yg dlmnya berisi sepucuk surat..???..@ pun korang terfikir utk mencampakkan 1 botol yg berisi surat ke dalam laut & membiarkan botol tu hanyut dgn harapan botol itu akan dijumpai oleh org lain di tempat lain...pernah tak..???..masa kecik2 aku selalu terfikir mcmne la botol yg berisi surat ni boleh hanyut jauh ke tempat lain & boleh pulak terdampar kat tepi pantai...kalau campak ke tengah laut paling2 tak pun, balik semula ke pantai tempat kita campak...tu pun kalau selamat la, kalau tak selamat hancur berderai dilanggar dek bot @ kapal...aku pernah terfikir nak buat mcm tu...nak tengok jauh mana la botol yg aku campak tu boleh hanyut...untung2 botol tu hanyut sampai ke luar negara & mesti masuk berita ttg penemuan botol dari Malaysia...kan dh famous nama aku...hahahahaha...
lg 1, agak2 apa yg korang nak tulis dlm surat tu..???..for sure la, nama, alamat..tu wajib...tapi selain tu apa yg pernah terlintas di fikiran korang utk bgtau org yg menerima surat tu..???..ada setengah tu tulis ttg diri sendiri, ttg family la, ttg hobi, ttg sajak...semuanya serba ringkas...kalau aku, aku teringin nk bercerita ttg diri aku, family aku, kawan2 aku, ttg negara aku, ttg kebahagiaan, kesedihan, kegembiraan, kedukaan yg aku alami dlm menempuh usia yg semakin meningkat...dh nama pn surat, msti ada cerita yg nak di kongsikan...biar la berkajang2 kertas tp at least tak sia2 la perjalanan botol yg aku campak tu...hehehehe...hebat tak..???..mungkin lg hebat kalau aku sertakan picture2 yg menggambarkan semua cerita2 aku...sapa tahu, botol yg aku campak itu akan hanyut bertahun2 lama, mungkin mencapai setengah abad baru ditemui...mungkin ketika botol itu di temui, aku sudah tiada lg di dunia ni...sekurang2nya, mereka tahu cerita aku...biar berkongsi segalanya dari surat itu...seronoknya kalau itu menjadi kenyataan...bermimpi la demi kebahagiaan...hahahaha...sini aku kongsikan sikit cerita pasal surat dlm botol...


1# 23 tahun dulu, sorg budak perempuan bernama Zoe Lemon yg ketika itu berusia 10 tahun telah menulis sepucuk surat tentang dirinya, haiwan peliharaan & hobinya lalu dihanyutkan botol yg berisi suratnya itu di perairan Hull, Utara-Timur England sebelum terdampar di Oosterschelde dykews & dijumpai oleh sorg lelaki yg sedang bersiar2 bersama dgn anjingnya...lelaki yg bernama Piet Lateur & isterinya Jacqueline yg ketika itu menetap di Belanda telah membalas surat berkenaan...Zoe yg telah berusia 33 tahun terkejut apabila menerima surat tersebut dari ibubapanya...surat botol yg dihanyutkan oleh Zoe telah melalui perjalanan sejauh 350 batu selama 23 tahun...

2# Setelah hampir suku abad @ 24 tahun sorg lelaki Jerman mencampakkan surat dlm botol dari sebuah kapal di Laut Baltik, khirnya telah ditemui oleg sorg budak Russia yg berusia 13 tahun, Daniil Korotkikh yg kebetulan sdg berjalan bersama2 dgn org tuanya di pantai itu...di dalam botol tersebut mengandungi surat yg tertulis :-
"My name is Frank & i'm 5 years old. My dad & i are trevelling on a ship to Denmark. If you find this letter, please write back to me & i will write back to you."
Frank yg kini berusia 29 tahun masih menetap di alamat yg sama & terkejut apabila menerima balasan dari Daniil..dia juga tidak mengingati surat yg dihanyutkan tersebut kerana sudah terlalu lama berlalu...

3# 2 org penyelidik dr kawasan terpencil di Kutub Utara kanada telah menemui botol berisi surat yg ditulis oleh Paul Walker pd 10 Julai 1959 @ kira2 54 tahun yg lalu...botol tersebut ditemui terselit di antara batu yg jaraknya hampir 500 batu dr penempatan manusia...surat tersebut ditulis dgn tangan menggunakan pensel & mengandungi mesej yg meminta pd sesiapa yg menemui surat tersebut agar mengukur jarak antara batu yg ada ditepi pulau & bongkah ais yg terdekatnya...tujuan Walker adalah utk mengetahui berapa besar jumlah air yg bertambah di antara jarak itu hingga mengakibatkan pemanasan global...namun sayangnya Walker telah menghembuskan nafasnya di rumah org tuanya di Pasadena, California...

4# Botol bersurat yg dilemparkan ke laut 76 tahun lalu telah ditemui & dikembalikan kpd pemiliknya iaitu Herbert Ernest Hillbrick...surat yg telah ditandatangi oleh Herbert pd 17 Mac 1936 itu telah ditemui oleh Geoff Flood & tertulis mesej 
"Utk penemu botol ini, sy mohon utk di sampaikan ke alamat ini."
Flood telah membuat keputusan utk memulangkan surat tersebut namun Herbert telah meninggal dunia pd tahun 1940 & Flood teleh menyerahkan kpd cucu mendiang yg menetap di Australia iaitu Peter Hillbrick... 

5# Sorg pengunjung pantai di kanada telah menemui botol yg berisi surat terapung di lautan selama lebih kurang 107 tahun...Steve Thurber yg sdg menjalan projek pemulihan pantai Schooner Cove di Tofino teleh menjumpai botol tersebut terdampar di atas pasir...namun dia enggan membuka botol tersebut demi menjaga keasliannya...dari butiran yg dilihat, surat berkenaan telah ditulis oleh Earl Willard pd 29 September 1906 & ketika surat tersebut ditulis, Willard telah melakukan perjalanan selama 76 jam dgn menumpang kapal Steamer Rainier San Francisco ke Bellingham Washington...botol berkenaan telah menempuh jarak sejauh 1.800 kilometer...


ini antara artikel2 yg sempat aku baca di rumah pakcik gugle...mcm menarik je...teringin nk campak 1 botol ke tengah laut...nak tengok sejauh mana botol tu mampu berlayar...siapa yg akan menemui botol tersebut...& yg paling penting hidup lg ke aku masa botol tu ditemui...mana la tau kot2 boleh masuk muzium surat aku tu...dpt jugak la royalti sikit...hahhahahahaahaha...berangan tak sudah...!!!!
07 February 2014 | 5 KoMeN |

5 KoMeN:

  1. ❤Kamsiah❤
    Feb 7, 2014, 6:28:00 AM

    kalau buat sekarang..entah2 bila dah tiada nanti baru surat tu dijumpai hehe

    salam kenal & follow sini

  1. Ana Solehah DI
    Feb 7, 2014, 8:50:00 AM

    teringin plak nk campak satu...haha

  1. Saif HaQiem
    Feb 8, 2014, 4:29:00 PM

    #KAMSIAH-bila yg tiada mesti akan jd kenangan...hehehe...salam kenal & akan membalas follow nanti...

    #ANA SOLEHAH DI-try je...tak salah pn...

  1. chegu int
    Feb 10, 2014, 1:03:00 PM

    Unik... tapi kalau anda jumpa botol ada surat ingatkan peta harta karun

  1. Saif HaQiem
    Feb 10, 2014, 9:12:00 PM

    #CHEGU INT-boleh jd org buang hantu...hahahaha

Post a Comment