twitter

Assalamualaikum....harap2 semua sihat luar biasa...semoga dirahmati selalu...dh 4 hari kita menjalani kehidupan di tahun baru ni & hari la baru aku ada kesempatan utk update enrty pertama di tahun 2014...serius aku busy gilak dgn keje...nak2 pulak dh hujung2 tahun, masuk pulak tahun baru memang tak menang tangan....hhmmmm....tabah, tekad & redha je la...
entry hari ni masih lg bersangkut paut dgn memori...aissshhhh...asyik menggamit memori je mcm dah tak ada citer lain...kan..kan..kan...hehehehe...nak buat mcmne, sepanjang perjalanan, lembah & lurah ku lewati...byk kenangan dlm hiudp aku ni...harus la aku nk share dgn anda semua...
ok2, jgn nak merapu panjang2...memandangkan tahun baru je menjengah & sekolah pun baru je memulakan sesi aku rasa tak terlambat lg utk aku share sikit citer pasal sekolah zaman dulu2...dgn erti kata lain, zaman aku la tu, 90's...aku confirm & penuh yakin anda mesti pernah alaminyer...jom kita selongkar barang2 sekolah yg wajib kita ada sebelum masuk sekolah....
bila sekolah nak bukak jer mesti rasa malas sgt sebab dh lama sgt cuti...tuptup sekolah bukak balik...masa tu fikir, kalau la sekolah dh tak bukak terus kan best...boleh main jer...heheheehe...selalunyer sebulan sebelum sekolah nk start, parent aku dh mula beli sikit2 brg2 keperluan semua...time tu, mcm bese la semua nk kene baru..maklum la nk mulakan sesi sekolah di tahun baru...tapi selalunyer yg aku tak beli beg sekolah sebab beg masih boleh pakai...tak yah nk membazir kata parent aku...hhhmmm ikut jer la...aku kan budak baik...hahahaha...


masa zaman sekolah dulu, beg sekolah tak la secanggih beg sekolah budak2 sekarang ni...siap ada roda boleh tarik kalau tak nk galas kat bahu...untung sgt budak sekarang ni...zaman kami dulu beg sekolah pun biasa je...beg sekolah antara pelajar2 lain tak banyak beza...dulu tak banyak choice...kalau nk beza pun cuma warna...dr segi material, fungsi & reka bentuk semua sama...dulu aku pakai beg sekolah galas yg jenis kain...kat hujung tu guna tali utk tutup beg...kat tepi beg ada 2 zip utk simpan barang2 @ botol air...depan ada 1 zip besar sikit...kalau time hujan, habis basah buku sebab beg ni bukan waterproof...bila sampai rumah kene jemur buku2 sekolah kat tepi kipas...huhuhuhuhu...aku guna la beg tu sampai koyak & tak boleh guna lg...serius beg sekolah memang aku jarang tukar sebab beg sekolah aku tahan lama...aku pandai jaga...hahahaha...bila koyak aku akan jahit sendiri....guna apa yg boleh guna...jangan bazir...kalau tak silap aku, nak naik tahun 4, baru beli beg baru...


sekarang ni citer pasal alat tulis pulak...dulu2 tulis guna pensel...tak boleh guna pen sebab kalau salah susah nak padam...kalau sape2 ingat dulu, parent kita mesti beli pensel warna merah jenama HB...warna dia pun ala2 nk ada tak ada je bila tulis...guna la sampai pendek...agak2 dah tak pendek sgt, asah pulak belakang pensel...kalau yg jenis rajin, kikis pulak pensel tu sampai hilang warna merah tu...aku pun tak tahu apa motif buat mcm tu...lepas tu baru la ada pensel 2B..warna pun agak terang sikit...kemudian muncul pulak pensel tekan...time tu, hanya yg mampu je akan pakai pensel tekan tu...bukan semua org berkemapuan time aku tu...



pemadam pulak ada mcm2 jenis...tapi yg paling popular time sekolah dulu ialah pemadam yg ada lambang bendera negara...harga pemadam ni kalau tak silap aku RM0.20...ramai student yg beli, buat main...berlambak2 simpan dlm pensel case...main lawan pemadam, kalau menang dpt pemadam...sape yg terror mmg banyak la pemadam tu...kadang2 pernah cikgu & pengawas buat spotcheck, kelam kabut sorok semua pemadam sebab takot kene rampas...kelakar je...hahahahaha...


zaman2 aku dulu, pembaris tak la semewah @ secantik hari ni...dulu pembaris setakat yg lut sinar, ada 2 lubang kat tengah2...kalau letak dlm beg, confirm patah...memang tak tahan lama sgt...murah pun murah...lepas dr tu muncul pulak pembaris kayu...tahan lama tapi sekali ketuk kat meja, terus bergerigi...bila buat garisan dah tak lurus, ada lekuk2...hahahaha..kemudian baru ada pembaris yg agak tahan lasak...boleh dilentur2...letak dlm beg pn tak patah....huhuhuhu...


dulu sharpener tak byk pilihan...yg paling kerap sgt pelajar2 sekolah rendah guna ialah yg bulat & ada cermin...ala bukan apa, sharpener tu nmpk grand sikit sbb ada cermin...tu jer...tapi seyes tak tahan lama...cermin tu mesti tertanggal dr badan sharpener tu...dh separuh bogel shapener tu...kahkahkahkah...lg 1 yg jenis kecik 4 segi...yg ni sbb kecik senang nk bwk & senang jugak la hilang...hahahahaha...



kalau kotak pensel pulak, ada mcm2 jenis, mcm2 warna, mcm2 bentuk...tapi aku punyer 1 bentuk jer...jenis kain yg ada 1 zip...tu la yg aku gunakan...aku pernah jugak merasa guna yg jenis aluminium...jenis ni tak tahan lama sbb sekali kene hentak dh remuk tak boleh guna...lg 1 cepat berkarat...yg plastik pulak memang tahan lama tapi kene pandai jaga la...bila letak dlm beg terhentak @ terhenyak dgn buku2 teks yg tebal maha berat, mmg la pecah..hehehehehe...kotak pensel yg compact boleh bukak depan belakang pn aku pernah pakai...ni lg la tak tahan lama...harap cantik je tapi cepat rosak...last sekali aku pakai balik yg jenis zip...tu la yg paling tahan lama...banyak benda boleh isi...




lepas semua ada, kene beli gam pulak...dulu gam tak jenama...yg selalu student pakai yg jenis picit...tak pun yg dlm bekas...gam ni actually sebenarnyer kanji...memang tahan lama tp syg bila letak dlm beg mudah sgt tertumpah...habs melekat2 buku terkena gam...hehehehehe...


bila masuk darjah empat, kami di galakan guna pen...tu pun terhad dgn pen biru & hitam je sbb penmerah utk cikgu2 je...pen yg famous dulu jenama kilometrico & jenama apa tah lg 1 tu, tak ingat...tp best bila tulis sebab mata pen bulat...rasa lancar je...yg jenama kilometrico pulak ink dia selalu keluar byk sgt...kdg2 hbs buku kotor...huhuhuuhuhuhu...



bila dh start guna pen, kene la ada pemadam pen...mula2 cikgu cuma bg kebenaran guna pemadam pen jer...pelajar2 tak dibenarkan bawak liquid paper sebab takot akan kotorkan meja, dinding & kerusi...tp itu la kenyataannyer...pelajar2 dulu mmg kreatif...tak cukup buku, meja, kerusi, dinding semua penuh dgn tulisan & lakaran liquid...hahhahahaha...




selain alat tulis, wajib ada kalau nk bukak sekolah ialah pensel warna...dulu, brand yg popular ialah LUNA...ada 2 jenis, satu yg panjang & satu lg yg pendek...ada yg 12 batang warna & ada yg sampai 24 warna...color Luna mmg terbaik sebab sgt terang & tahan lama...aku dulu punyer pulun sampai pendek tak boleh asah terus...hahahahaha...dulu giler melukis & mewarna...pantang tengok color tu yg cepat sgt habis pensel warna aku...heheheehe...


lg 1 warna air @ student dulu panggil water color...mula2 masuk sekolah dulu mmg tak pakai sgt water color ni...kalau tak silap aku, start guna masa darjah 3 utk subjek pendidikan seni...brand yg mula2 aku guna dulu ialah cap panda
...brand ni tak berapa nk bagus sebab kalau simpan lama2 warna dia akan jd keras..kalau baru2 beli pulak, bila picit warna akan keluar buih2...maybe asid pewarna kot...tp tak lama lepas dr tu, jenama ni terus diharamkan sebab bahaya utk kanak2...




last sekali warna crayon...jenama ni mmg famous...warna dia tak la terang mana pn tp ramai yg pakai...sekarang ni aku rasa dh tak jual dh kot...ingat dulu time sekolah semua aku sumbat dlm beg sekolah sampaikan kotak crayon lunyai...hahahahahaah..last sekali simpan crayon dlm kotak pensel...



bila teringat balik kisah2 lama ni, mesti mengundang senyum & ketawa...kalau dulu, kita selalu merungut bila la nak habis belajar...dh malas nk pergi sekolah...nak keje cepat2...tapi sekarang, terasa rindu nak kembali ke zaman itu...cepat sgt masa berlalu hingga tak sedar kdg2 kita asyik terimbau kenangan lama...kalau duduk berhimpun dgn kawan2 lama, mesti kita akan ketawa berdekah2 teringatkan kisah2 lama...betol tak..???...say yeahhhh kalau betol...hehehehehe...
hhhmmmm....biarpun berkali2 kita terkenangkan kisah silam, semua tu tak mampu membawa kita kembali ke zaman itu...semuanyer  dh berlalu...masa akan tetap terus berputar hingga terhenti pd 1 saat ia terhenti...kita hanya mampu sandar pd kenangan...bila aku sudah tiada, simpan semua kenangan kita di dlm hati...jgn lupakan aku....adiossss semua....
05 January 2014 | 2 KoMeN |

2 KoMeN:

  1. anajingga
    Jan 5, 2014, 10:47:00 AM

    Memang menggamit memorilah Saif...lebih kurang era kak analah cuma 90an kak ana dah high school..yg paling touching bag sekolah tu..bdk2 lelaki mmg trendinglah beg hijau tu pastu conteng dgn pen deko sendiri..galas melintang ..mmg nostalgia entri ni..

  1. Saif HaQiem
    Jan 5, 2014, 3:47:00 PM

    yessss sy ingat...walaupun dh bertahun2 berlalu semuanyer masih segar dlm ingatan..budak2 skrg ni tak havoc mcm budak2 dulu...hehehehe

Post a Comment