twitter

Salam berhujung minggu...hari ni ahad, apa plan anda semua..??..beriadah..??..shopping..??..berehat2 je..??...aku..???...di kampung...lama tak balik kampung...rindu pulak menjengah kampung...tapi syg, aku balik dlm keadaan demam...huhuhu...redha je la...hhhmmm....
hari ni, setakat jam ni, terima kasih kpd 44 org yg menjadi follower blog aku ni...walaupun tak banyak mcm blog2 lain tapi sgt memberangsangkan...hahahaha..tak lupa jugak pd yg sudi membaca blog ni...seronok tengok bila ada yg view @ membaca blog aku ni...ni je la yg aku mampu utk berkongsi dgn org2 di luar sana...walaupun biasa2, tak gempaq mcm blog2 lain tapi sekurang2nyer mendatangkan byk kebaikan...heheheheehe...


tajuk entry kali ni ialah CEMBURU...apa itu cemburu..??..aku pasti ramai mempunyai sifat ini...lumrah kehidupan, baik lelaki mahupun perempuan rasa cemburu itu pasti wujud dlm diri masing2...tak banyak, mungkin sikit tetap ada...jgn nk tipu la kalau kata tak pernah rasa cemburu...PEMBOHONG...!!!..
menurut kata pakar pakcik wiki cemburu ialah emosi & merujuk kpd fikiran negatif & perasaan seperti terancam, takut & risau jika kehilangan sesuatu yg diargai oleh seseorg terutamanya dlm konteks hubungan sesama manusia...cemburu juga seringkali dikaitkan dgn gabungan emosi yg ditunjukkan spt marah, benci, kekurangan, tidak berdaya & meluat...makna cemburu jugak sinonim dgn perkataan iri hati...perasaan ini adalah perasaan normal dlm hubungan sesama manusia & mengikut kajian perasaan ni wujud sejak bayi mula mencapai usia 5 bulan & sehingga la ke kita besar ni..
apa mcm..???..anda semua mcmne..???..perkara apa yg selalu membuatkan anda berasa cemburu..???..mesti bykkan...sama la mcm aku...dlm hidup aku ni, rasa2nyer berlambak kot rasa tu terbuku dlm hati ni...bg aku, rasa cemburu ni ada yg baik & boleh mendatangkan keburukan jugak...cuma kita kene pandai mengurus diri sendiri utk memilih yg baik @ buruk...masing2 dh besar...pilihan di tangan sendiri...


sejak kecil lg, dlm diri aku dh wujud rs cemburu tu...bukan setakat dgn kawan2 tapi jugak dgn family sendiri..pd aku tu normal...semua org mengalaminya...kalau dgn adik beradik sendiri, sape yg tak cemburu andai ada di antara ahli keluarga yg bijak, yg istimewa, yg manja, confirm semua tu buat aku rasa tersisih...kalau dulu selalu sgt terasa hati, kecik hati, memang merajuk habis tp kebanyakannya semua aku pendamkan dlm hati...adikberadik, darah daging sendiri, tak kan nk berkira sgt...jgn ambik pusing...cuba belajar menerima...tu yg aku selalu kata dlm hati...pujuk hati sendiri lebih baik drpd org lain yg pujuk...tanpa aku sedar, dari situ aku belajar utk menjadi yg lebih baik dr org lain...aku tak mahu mengalah...aku tak pasti sama ada ini baik @ tak..yg pasti aku nekad utk jadi yg terbaik antara mereka....


lain pulak ceritanyer zaman belajar...aku tahu aku bukan sorg student yg cemerlang...result aku biasa2 ajer...kalau ada pun, semua nasib...buku rekod aku, pen merah bukan tak pernah melekat dlm tu sampai aku sendiri kdg2 takot nk bg parent sign...tapi nak buat mcm mana, dh memang aku sorg yg lembap...aku ingt lagi subjk yg paling aku lemah ialah BI & Math...seyes otak aku tak jalan langsung...org lain senang je terima apa yg diajar...aku ni...?????...tak tahu la nk ckp...bertong2 air penawar nk bg cerdas otak...bg makan kismis la...tp hasilnyer mcm tu jugak...kdg2 aku cemburu dgn kawan2 aku yg lulus selalu dlm exam...sampai la 1 tahap tu, aku tanam dlm diri aku berusaha lebih dr yg lain2....kalau org lain usaha setakat 100% utk lulus cemerlang tp aku gandakan jd 200% utk lulus saja...bygkan, utk lulus saja tu belum lg lulus cemerlang...susahnyer jd diri aku ni...alhamdulillah berkat usaha aku yg tak pernah putus asa result aku tak lg seperti dulu...sepanjang persekolahan aku berjaya mengekalkan momentum utk terus berjaya...sampai 1 tahap, aku pulak dicemburui oleh kwn2 yg lain...berkat bersabar & usaha....syukur sgt...


dulu aku pernah up entry berkenaan cita2 & impian aku yg tak pernah berubah dr zaman sekolah sampai la sekarang ni...PRAMUGARA...the only 1 yg aku impikan...tak pernah terpadam...aku selalu view blog @ website yg berkenaan dgn profesion tu...setiap kali baca, semacam ada 1 spirit yg membuak2 dlm diri aku...aku betol2 bersemangat utk mengejar cita2 aku tu...tp syg setiap kali aku menyertai intrview yg diadakan, aku pasti terkandas...byk kali mencuba tp gagal...aku cemburu dgn candidate lain yg 1st time try tp terus berjaya...serius aku tak boleh terima hakikat tu...bila diajukan soalan sbb aku aku gagal, jawapan yg diberikan mudah, totally complete tp berat belum cukup ideal lg...kecewa sgt...setiap kali mendengar ada rakan2 yg berjaya menempatkan diri di dlm airlines, aku menjadi cukup cemburu...kenapa mereka bukan aku...???...hhhhmmmm....tp tu dulu sebelum aku mempunyai pekerjaan tetap...sekarang aku mula terima hakikat yg takdir aku bukan sbg PRAMUGARA...aku terima walaupun dlm hati aku ada sikit rasa terkilan...


menjelang tahun baru ni, umur aku akan meningkat lg setahun...teman2 sepermainan, sepersekolahan, sebaya senang lenang mempunyai keluarga sendiri...aku...???..masih sendiri...kdg2 bila terbaca kisah mereka bersama2 dgn pasangan & anak2 sendiri, timbul rasa cemburu...mereka kelihatan bahagia & gembira...seronok aku tengok gambar2 yg dipamerkan...tah bila jodoh aku akan hadir...mungkin ada, mungkin tiada....atau aku akan terus menjadi sebatang kara kelak...aku pun tak pasti...bukan aku tak pernah bercinta...tp bukan jodoh...bukan aku tak pernah meluahkan rs hati pd yg diminati...tp bukan jodoh...mcmne lg aku nk buat...aku bukan memilih cuma mencari keserasian...aku mahu hidup dgn SI DIA utk selamanyer bukan utk sehari dua...salahkah aku kalau aku mencari yg betol2 serasi dgn aku...???..penat la...serius aku penat menjawab soalan berkenaan jodoh ni...org cuma tahu bertanya tp tak pernah memahami apa yg aku rasa...aku bukan tuhan yg tahu bila jodoh aku akan sampai...aku tak mampu utk menjawab pertanyaa itu melainkan dgn senyuman...insyallah andai ada jodoh itu, akan aku khabarkan pd semua...1 jer aku mintak pd semua tlg doakan aku...itu saja...


jelaskan, rasa cemburu tu boleh mengubah seseorg tu menjadi yg lebih baik atau sebaliknyer...jika tidak di kawal oleh perasaan, cemburu itu mampu membawa kpd dendam yg akhirnyer akan memungkinkan berlakunyer persengketaan...tp jika kita masih mengawal rasa cemburu itu, insyallah, ia akan menjadikan diri kita lebih kuat, tabah & sabar dlm mencapai apa yg kita mahukan...


huhhh...pjg lebar celoteh aku hr ni...harap dgn apa yg aku kongsikan ini sedikit byk dpt memberikan contoh pd semua...yg baik dijadikan teladan, yg buruk dibuang jauh2...apa2 pun bersyukur dgn apa yg telah kita miliki...mungkin ada org lain yg kurang bernasib baik seperti kita...adioossss semua...jumpa lg next entry....daaaaaa....
15 December 2013 | 6 KoMeN |

6 KoMeN:

  1. Aku Penghibur
    Dec 17, 2013, 9:40:00 PM

    cemburu itu tidak masalah..asalkan ia membawa kebaikan

  1. Saif HaQiem
    Dec 18, 2013, 9:51:00 PM

    betol tu bro...smua di tangan sndiri utk handle rs cemburu tu..

  1. Rizman Khairul
    Dec 22, 2013, 6:16:00 PM

    agak la panjang entry bro kali ini, biasa la tu bro, lumrah kehidupan kita sebagai manusia, adakalanya hidup kita ini indah, adakalanya tidak, semua ini sudah tertulis buat kita semua, Percaya pada diri sendiri, percaya pada rezeki Allah insyaAllah suatu hari nanti akan tercapai segala impian kita.

  1. Saif HaQiem
    Dec 22, 2013, 7:13:00 PM

    betol tu khai..yg penting usaha...hidup kene selalu positif...chaiyok2...!!!

  1. Rizman Khairul
    Dec 22, 2013, 7:46:00 PM

    itu la hendaknya....banyakkan positif...kurangkan negetif..moga success selalu.

  1. Niena Reen
    Dec 29, 2013, 2:11:00 PM

    Biasa juga dengan rasa cemburu ni. Selalu dengan family lah. Ohoho.. Hmm, bersabarlah.. Mungkin bukan sekarang, tapi mana tahu esok2 ada yang lebih baik sedang menanti? :)

Post a Comment