twitter

assalamualaikum...kembali bersama...hari ni aku nk up entry pasal 1 destinasi yg aku rasa sgt misteri tapi cantik...pasti anda yg dah pernah ke sini jatuh hati dgn pemandangan tasik yg dikelilingi oleh batu kapur dgn panorama hijau yg sgt mendamaikan...serius aku memang suka tempat ni...
aku tahu tempat ni pun dari 1 FB kawan aku & start dari situ aku search kat internet cuba mencari lokasi sebenar tasik cermin ni...agak samar2 maklumat yg aku dapat...puas aku tanya member2 yg fasih lg cekap dgn bandaraya Ipoh tapi tak sorg pun bg jawapan  yg tepat...
ok tak apa...nak seribu daya, aku & 2 ahli GBB memulakan misi utk mencari lokasi sebenar tasik misteri ini...mula2 tu kami sesat agak jauh jugak sampai naik ke jalan menuju ke cameron highland...perghhhh jauh giler terlajak...then patah balik, & teruskan perjalanan...rupa2nyer tak la jauh...cuma di area kawasan Gunung Rapat...
first sekali, kita kene masuk ikut 1 jalan berhampiran dgn kilang @ bangunan ISUZU...kemudian kita akan masuk ke 1 kawasan kuari pecah batu...mula2 tu cuak jugak...agak ragu2 sebab mcm pelik je jalan dia...kawasan org duk tengah pecah batu kapur...betol ke ni..???..kami pun patah  balik keluar & masuk 1 simpang menuju ke Gua apa tah...tapi dalam tu ada tokong tempat kaum cina sembahyang...kami bertanya dgn sorg auntie yg tinggal dekat situ...dia kata betol la jalan tu...kene masuk ikut kawasan kuari batu tu...sekali lg kami masuk ke kawasan tu...
ok, dah masuk dah...risau jugak sebab mmg agak bahaya...kawasan pecah batu...mesin dia besar2...batu duk bertaburan...silap2 boleh pecah cermin kete kalau tak kene gaya...kami pusing2 dalam kawasan tu... tak nampak la pulak kawasan tasik tu...nak tak nak, kami terpaksa berhenti tanya sorg pekeje kat situ...dgn bunyi jentera yg bingit mmg agak sukar utk bertanya...terpaksa la aku menjerit2 sambil menggunakan bahasa isyarat...tapi org tu mcm faham je apa yg aku maksudkan...dia pun tunjukan jalan ke sana...tak jauh tapi kene lalu melepasi lori2 besar & mesin pecah batu yg besar...gerun....huhuhuhu..
dgn penuh rasa debar & gigih, kami meneruskan misi mencari tasik misteri itu...jeng...jeng...jeng...dah jumpa....weeeeeee.....!!!!!...berbaloi2...!!!!




ini picture di depan pintu masuk ke tasik cermin...utk sampai ke tasik , kita harus melalui terowong sepanjang 50meter ini...ingatkan kete boleh masuk rupa2nyer kete parking luar...agak bahaya, make sure ada kunci spare ok..excited nk masuk ke dalam ni...bila masuk, pergghhhhhh gelap giler....seram dowh...demi mencapai misi, kami pun teruskan masuk ke dalam..




sebelum tu, ini la picture kawasan yg kami harus lalui sebelum sampai ke depan pintu gua...nampak tak mesin jentera yg besar tu...???..tengah bergerak memecah2kan batu kapur tu...





boleh bayang tak terowong tu mcmne..??..dalam 50meter panjang terowong ni...bila masuk dalam ni terasa mcm tengah mengembara ke dalam gua gelap yg tak tahu hujung pangkalnyer...



ini la Tasik Cermin....cantik kan...????tenang sangat...setuju tak..??


ni la antara member 'kamcing' aku..GBB Forever..!!!




tujuan picture ini diambil bukan sbb yg sdg berposing sakan itu tp sbb nk tunjuk latar belakang gunung batu kapur tu yea...hahahaha...



menurut ceriter 'pak gugle' tasik ini telah ditemui oleh pekeje2 kuari yg kebetulan mereka sdg memecahkan batu2 kapur disitu lalu dikorek terowong utk sampai ke tasik itu...pd mulanyer, tasik itu terletak ditengah2 batu kapur & tiada jalan utk sampai ke tasik itu...atas inisiatif pihak2 tertentu, mereka membina mcm jety kat tepi tasik tu...so korg boleh la duduk kat situ sambil menikamati pemandangan yg indah..jangan risau sebab tempat duduknyer dibina dgn konkrit besi...selamat...
kenapa di namakan 'tasik cermin'..???..cuba lihat ke dalam air tasik itu...ada pantulan...jika cuaca cerah, kita akan melihat pantulan pepohon2 menghijau serta batu kapur yg kemerah-merahan dlm air tasik itu...dari situ la mereka menamakan tasik cermin...
tenang sangat duduk lepak kat sini...angin pun sepoi2 bahasa...agak relax...


mission accomplish...!!!!...kami dh takluk tasik cermin...hehehehe...masa utk balik...lain kali boleh la dtg bawak bekal...boleh lepak lama2 sikit kat sini...nak pesan sikit, kete anda akan agak berdebu sebab terpaksa melalui kawasan kuari & kete yg dinaiki kami dh mcm sebulan tak bercuci...hahahaha...
ok la sampai disini je la...next time aku up lg entry lain...adioosssss...!!!!
30 September 2013 | 8 KoMeN |

8 KoMeN:

  1. Anonymous
    Apr 25, 2014, 12:08:00 PM

    best gilerkan ...huhu
    GBB FOREVER.....!!!

  1. AQ Ney
    Sep 16, 2014, 3:58:00 PM

    ohsemmmm...macam jumpa harta karun laaa

  1. Saif HaQiem
    Oct 13, 2014, 11:11:00 PM

    Anonymous- forever & ever

  1. Saif HaQiem
    Oct 13, 2014, 11:12:00 PM

    Aq Ney - mmg berbaloi sgt bila dpt jumpa jln masuk ke tasik ni...

  1. di sebalik jubah
    Feb 14, 2015, 4:02:00 PM

    Thanks!! Nk cari jgk lah! Tp skrg pun tgh pecah2 lg ke tmpt tu? Takut la plak nk g..haha

  1. Saif HaQiem
    Feb 14, 2015, 7:37:00 PM

    Di sebalik jubah - thanks jugak sudi baca blog ni...kawasan tu mmg kawasan keje...pecah batu kapur setiap hari..kene berhati2 skit kalau nk ke sana..btw jgn p sorg...sila bawak kawan2 utk keselamatan...

  1. fuad bin ismail
    Jan 14, 2016, 9:52:00 PM

    Best tu..aku pun tak tau tasek tu wujud...trima kaseh...

  1. fuad bin ismail
    Jan 14, 2016, 9:52:00 PM

    Best tu..aku pun tak tau tasek tu wujud...trima kaseh...

Post a Comment