twitter

kembali lagi berblog...assalamualaikum semua...baca tajuk entry mcm gempaq je kan...kan...kan...???..saje je...kali ni aku nak share citer sikit pasal jd 'tahanan' @ 'tawanan'...apa perasaan anda semua jika suatu hari anda menjadi mangsa tebusan penculikan @ mangsa tawanan spt yg berlaku di lahad datu @ pun menjadi tahanan sementara individu yg bersenjata...??..agak2 apa yg akan terlintas di fikiran anda ketika itu...??..kalau aku memang tak terbayang di fikiran hehehehe...
berbalik pd tajuk entry kali ini...minggu lepas aku 'berpeluang' la menjadi 'tahanan' sementara di dalam bus oleh individu yg tak berpuas hati dgn pembantu & pemandu bus yg aku naiki tu...kami yg berada di dalam bus tak dihalang oleh individu itu dr turun dari bus walaupun sudah sampai di terminal bus...hhmmm...
ceriternyer bermula mcm ni...perjalanan aku bermula dr terminal amanjaya (terminal baru, mcm pudu sentral je...cantik...)..masa tu aku dah perasan mamat ni..agak kelam kabut ketika membeli tiket bus...dgn mengendong beg yg byk, kiri & kanan beg, aku rasa dia ni student...tapi aku tak ambik pusing pun...bukan ada kene mengena dgn aku...uuwweekk...dalam bus, sekali lg aku nampak mamat tu...dia duduk di belakang sekali...hhhmmm....ada aku kesah...???..aku pilih single seat bahagian tengah...selesa sikit...bila dlm bus mcm bese la...aku membuta membuat tahi mata...tak sedar langsung...hahahahaha....bosan kot duduk dlm bus lama2 ni...sedar2 bus dh menghampiri ke tol juru...pergghhhhh...laju giler driver ni bawak....tak kesah la...aku pun berharap yg aku sampai cepat...lemas duduk dlm bus ni...sebelum ke terminal bus, driver berhenti sekejap di hentian rehat juru...tujuannyer utk membolehkan penumpang ke toilet & juga nak mintak penumpang yg ingin ke terminal sungai nibong bertukar bus...yg pasti, mamat ni yg awalnyer nk turun di terminal sungai nibong tiba2 tukar fikiran dia nk turun di terminal ferry...sekali lagi, ada aku kesah kau nk turun mana...???..aku menyandar sambil gosok2 mata buang tahi mata hahahaha...panas petang menyelinap masuk dicelah2 langsir tingkap bus...aku menarik tutup rapat tingkap cermin....cewahhhh..ayat tak boleh blah....kahkahkah...mamat yg tiba2 tukar fikiran tu turun utk ke toilet...aku duduk pejamkan mata..bajet nak sambung tido balik..hehehehe..
pendekkan citer, pembantu bus naik bus, driver tutup pintu terus jalan...jalan punyer jalan...jalan & jalan lagi...terus jalan, terus jalan...tup...tup..tup...bus berhenti...aku selak kain langsir, mungkin lampu merah @ ada penumpang nk turun kat situ sebab aku dengar bunyi bising2...so aku buat tak tahu je la...rupa2nyer aku silap...penumpang depan aku bgtau mamat yg tiba2 tukar fikiran tu mengamuk sbb kene tinggal kat hentian rehat juru td...start dr situ mamat yg tiba2 tukar fikiran tu bertekak dgn pembantu & driver tu...kecoh satu bus...hhhmmmm...malas aku nk masuk campur....
tak lama tu, mamat yg tiba2 tukar fikiran tu (melekat nama mamat tu...kahkahkah...) masuk ke belakang & call sape tah...lepas tu siap call polis bantuan yg keje kat terminal ferry.....tu diaaaaa.....awat tak call army sekali....kwahkwahkwah...keadaan redha seketika...
ingtkan dh redha, berhenti je bus kat terminal, mamat yg tiba2 tukar fikiran tu laju terus ke depan tahan pintu bus tak bg sesiapa pun turun...aku & penumpang lain yg dah get ready nk turun tergamam...mamat yg tiba2 tukar fikiran tu terus mengamuk dgn kasar & kata2 kesat...aduuuiiiiiii....buat hal pulak dia ni...aku nak cepat...aku terus duduk semula sambil tengok drama yg tak berpengarah tu...semua penumpang diam tak berkata2...mungkin malas nk masuk campur @ takot...tapi dlm ramai2 tu ada sorang yg berani bersuara...dia sorg perempuan asing yg nak cepat sbb dia nk keje malam...pompuan tu bersuara melawan sampai la dia terduduk diam bila dengar mamat yg tiba2 tukar fikiran tu kata 'jangan sampai aku sepak terajang kau..baik kau diam tutup mulut...kau nak bayar ke duit aku...!!!..'...semua senyap...
mamat yg tiba2 tukar fikiran & driver terus bertekak...dia mintak driver bayar ganti rugi RM50 sebab tinggalkan dia kat hentian rehat & dia terpaksa mintak tolong dgn individu lain utk mengejar bus tu...kerugian dianggarkan bernilai RM50 sbb mamat yg tiba2 tukar fikiran tu terpaksa bayar individu tu...aku garu kepala...bila la boleh turun ni...???...
dekat setengah jam jugak la kami semua jd 'tawanan tanpa senjata'...akhirnyer mamat yg tiba2 tukar fikiran tu sekali lg tukar fikiran dgn bg kami semua turun...mungkin kesian...aku malas nk ambik tau...yg penting aku dah turun dgn jaya & selamat...yg lain2 pandai2 dorg la settle...huhuhuhuhu....
sungguh tragis & sadis  penat bila jd 'tawanan' ni...duduk & melihat jea...bosan pun ada...tapi sekurang2nyer aku pernah la rasa mcmne jd 'tawanan' ni...agak2nyer mcmne la org2 yg pernah alaminyer...tambah pulak dgn senjata api...fuhhhhhhh...tak dapat nk bayangkan....mintak simpang dari semua tu...
dgn ini tamat dah ceriter 'tawanan PME EXPRESS'...
terima kasih kerana membaca...sayangnyer tak ada picture utk aku upload...bese la enset 3310...tang mana nk snap picturenyer...kahkahkahkah....jumpa lg next entry...wassalam...
11 April 2013 | 0 KoMeN |

0 KoMeN:

Post a Comment