twitter

hukum karma...korang mesti pernah dengar perkataan ni...tapi korang tau ke apa makna hukum karma tu???aku??? entah...aku sendiri pun tak tau sangat secara terperinci tentang makna hukum karma ni...entry kali ni aku up tajuk ni...jom baca...yang tak tau membaca boleh la mengeja ye...hehehehe...
ada pendapat yang mengatakan hukum karma ni hanya utk ajaran agama hindu je...betol ke???aku sendiri kurang pasti...tapi kalau korang berfikir secara logik dengan menggunakan akal yang diberikan oleh Tuhan pada korang (yang tak reti guna otak jangan baca...)hukum karma tu bermakna pembalasan terhadap sesuatu perbuatan sama ada yang baik @ tak baik...rasanyer semua agama menggalakkan penganutnyer utk berbuat baik & menghindari perkara yang jahat...betol tak??? dalam kepercayaan mereka juga ada menyelitkan tentang pembalasan terhadap setiap perbuatan yang dilakukan...bukan ke itu bermakna mereka turut mempercayai hukum karma???kenapa ada pendapat yang berbeza???hhmmmm....
kita tengok pulak dari sisi agama islam...kalau disorot sejarah lama, agama islam tu sendiri ada sedikit pengaruh agama hindu....(aku tak nak ulas banyak2 sebab aku dah tak berapa ingat sangat subjek sejarah ni..takot tersalah fakta...kalau rajin korang bukaklah balik buku teks sejarah dulu2 k...) dalam islam kita mungkin jarang menggunakan istilah hukum karma ni...selalunyer kita akan diajar utk mempercayai Qada' & Qadar...setiap apa yang berlaku adalah dugaan utk menguji tahap keimanan kita sebagai hamba-Nya...pembalasan perbuatan yang kita terima bukan tujuan utk menghukum sebaliknyer lebih kepada utk menyedarkan kita dari kesilapan yang dilakukan...supaya kita bertaubat...menginsafi & berazam utk tidak mengulanginyer lagi...tak semestinyer bila kita buat kesalahan tu hari ni, esok kita akan di timpa musibah...mungkin ada tapi tak selalu & kita kene ingat jugak kalau tak di balas di dunia, kita pasti akan menerimanyer di akhirat...sebab itu kita digalakkan utk mempercayai hari kiamat iaitu hari di mana segala kebaikan & kejahatan yang pernah kita lakukan sepanjang hayat kita dihisab...
secara keseluruhannyer, hukum pembalasan ini bersifat universal...boleh berlaku pada sesiapa saje & bila2 masa...pembalasan tidak bergantung pada akidah agama tertentu @ terikat pada sesuatu peraturan...percaya @ tak, setiap daripada kita pasti akan menerima pembalasan yang setimpal...yang membezakan pembalasan antara kita semua ialah baik @ buruk, cepat @ lambat...itu aje...
so pada korang yang tak percaya dengan hukum pembalasan @ yang tak sedar2 diri lagi tu...rumah kata pergi, kubur kata mari...fikir2 kan la ye...(sori kalau tersentap...aku hanya manusia biasa...)
aku??? totally believe in hukum karma...what goes around, comes back around...what u give, u will get back...juz a matter of now @ later...so watch out guys....huhuhuhu...






SaiF'4eveR
aku tidak lagi mengharap biarpun keinginan itu masih ada...
15 July 2009 | 0 KoMeN |

0 KoMeN:

Post a Comment